Saturday, April 23, 2016

# CAFE NEO 6

( Sara)


                                                       
                                                          ( JOE)

SEJAK dari tadi aku duk termenung depan almari. Baju yang kemas tersangkut dah habis aku punggah letak atas katil. Capai yang ini tak kena, capai yang itu tak cantik.
“Arghh!!!” aku pegang kepala. Dah tak tahu nak pakai apa. Sekarang ni baru aku akui bahawa ada orang cakap, baju penuh satu almari pun boleh kita cakap yang kita tak ada baju yang nak di pakai. Sadis sungguh bila benda ni terkena pada aku.
“Ya Allah, dari tadi takkaan tak siap-siap lagi? Ya Allah Ya tuhanku, kau berikanlah hidayah pada si Sara ni.”
“Woi!” serentak dengan itu satu penyangkut baju melayang dekat kaki Zana. Mengekek dia ketawa bila dia sempat mengelak.
“Zana kau tolonglah aku. Aku nak pakai baju mana ni?” aku garu kepala. Tak pernah aku ada masalah dalam memilih pakaian sebelum ini, tapi hari ni memang boleh tercatat dalam sejarahlah.
“Alah, kau pakai ajelah apa-apa pun. Semua baju kau tu cantik-cantik apa. Kalau tak takkan kau beli.” Zana malas nak layan Sara yang tengah meroyan nak pilih baju.
“Kalau baju ni cantik tak?” Aku menarik sehelai baju maxi warna hijau epal. Zana menilik dengan tangan mengetuk dagunya.
“Cantik, tapi lebih cantik dengan ni.” Zana menarik jaket denim dan di padankan dengan baju tadi. Aku tersenyum. Cantik juga.
“Okey, babe. Thanks.” Aku menepuk bahu Zana sebelum masuk ke bilik air.
“Adoi, susahnya dengan budak yang baru nak belajar bercinta ni.” Zana geleng kepala sebelum masuk ke biliknya. Dia sendiri pun belum siap lagi.
“Cantiknya hari ni…” Sara panggung kepala bila dengar suara di sebelahnya. Dia tersenyum bila Zaril sudah mengambil tempat di sebelahnya.
“Takkan Sara aje, saya?” Sampuk Zana. Aku tersengih melihat Zana.
“Awak pun cantik juga.” Balas Zaril. Lelaki ni memang pandai bermulut manis.
“Alhamdulillah, terima kasih.” Senyum panjang Zana bila Zaril turut memujinya.
“Hari ni kelas habis awal, awak free tak lepas tu, saya ingat nak ajak awak makan-makan.” Tanya Zaril. Aku menelan liur. Alamak!
“Sorry, Zaril. Saya ada hal lepas ni. Lain kali ya?” Ujarku. Nampak riak di wajah Zaril berubah.
“Awak nak pergi mana?”
“Adalah.” Aku siku Zana. Meminta bantuan dalam diam.
“Sorry, kami memang ada hal. Lain kalilah awak keluar dengan Sara ya?” Ujar Zana. Nasib baik dia faham dengan tindakan aku tadi.
“Okeylah. Ingat dapat keluar dengan awak tadi.” Jelas muka Zaril Nampak hampa.
“Maaf. Awak tak cakap awal-awal. Lain kali ya.” Aku lebarkan senyuman padanya. Zaril mengangguk dan membalas senyuman aku. Fuh, nasib baik dia faham.
Habis kelas tengah hari tu, aku cepat-cepat lesapkan diri. Tak nak Zaril perasan dengan agenda aku hari ni.
“Thanks, Fatma.” Aku melambai pada Fatma. Tadi aku tumpang kereta dia sebab rumah dia pun lalu dekat arah café ni.
Pintu café aku tolak perlahan. Bunyi loceng di pintu menyebabkan Danny yang tengah mengemas meja yang baru di tinggalkan pelanggan tadi terus mengangkat kepala. Dia tersenyum bila Nampak aku.
“Selamat datang. Ingat tak nak datang dah dekat sini.” Danny menarik kerusi untuk aku duduk. Aku tersenyum.
“Ingat macam tulah, tapi mana boleh, penangan iced Americano buat aku tak senang duduk.” Canda aku. Danny tersenyum.
“So, macam biasa?” tanya Danny. Aku angguk. Mata di liarkan pada isi café.
“Cari siapa?” Soal Danny. Keningnya terangkat sambil tersengih-sengih. Nakal pula mamat ni hari ni.
“Err… mana ada. Saja tengok-tengok. Wah dah cantik café sekarang ni. Dah ubah ya?” aku konar ikut lain. Muka nak terkantoi tadi cuba aku maintainkan balik.
“Tak payah nak cover, aku tahu apa yang kau cari tu. Dia suruh kau tunggu kejap. Dia ada kat dapur. Entah apa yang dia buat tu. Jangan bakar kuali aku dah.” Bebel Danny. Bila air yang aku pesan dah siap, terus dia ambil dan letakkan di depan aku.
“Pssttt… Sara!” Danny panggil aku sambil tangan dia ligat cuci meja dekat sebelah meja aku ni. Nak berbual takut kantoi, sekarang waktu kerjakan.
“Apa?” aku turut terbisik sama. Sempat aku usyar dekat kaunter. Risau kalau rakan sekerja mamat ni perasan tengok si Danny ni tengah galak bersembang.
“Kau dengan Joe tu sejak bila kuch-kuch hota hai ni?” Tanya Danny. Aku kerut dahi. Dah dia ni, apasal cakap guna kod pula ni?
“Kuch-kuch hota hai?”
“Iyalah. Alah, macam ni.” Danny siap naikkan jari telunjuk dengan kedua-dua belah tangannya, tanda macam nak matchkan orang saja.
“Wei, mana ada. Aku kawan ajelah. Kau jangan nak buat gossip liar pula. Aku baling kau dengan kuali kan.” Aku jegilkan mata padanya. Bukannya aku tak faham apa yang dia nak cakapkan tadi.
“Ya ke? tapi apasal Joe cakap lain, kau cakap lain.” Danny buat muka konfius. Aku dah teguk liur. Joe cakap apa dengan Danny ni ya?
“Ehem. Rasanya dah berkilat meja kau sental tu Dan. Apa kau nak bagi pelanggan tergelincir tangan pula ke nanti.”
Aku dan Danny terus senyap. Masing-masing tak berani nak berpaling bila dengar suara tu. Tak payah pandang pun dah tahu siapa yang ada kat belakang ni.
“Fuh, letih aku duk mengelap meja ni. Tengok sampai bersinar-sinar meja ni. Memang berkesan betul guna Mr. Mussle ni. Joe nanti kau beli lagi jenama ni ya.” Danny tersengih dan menepuk perlahan bahu Joe sebelum mencicit lari masuk ke dalam. Aku yang terkejut tadi tiba-tiba mahu tertawa. Alahai, lawaknya si Danny ni.
“Macam-macamlah Danny ni.” Joe geleng kepala dan terus mengambil tempat di depan aku. Dia meletakkan sepinggan dessert dan menolak ke arah aku.
“Pavlova?” Soalku. Dia angguk.
“Cubalah rasa.” Dia menyuakan pula sudu padaku. Aku menyudu sedikit dan terus masuk ke dalam mulut.
“Sedapnya.” Mata aku dah bersinar. Sudu kembali aku benamkan ke dalam Pavlova tadi. Dah tinggal separuh baru ingat nak pelawa orang.
“Awak nak?” aku sekadar bertanya. Segan pula bila hanya aku sorang sahaja yang makan sedangkan dia hanya tengok, dan satu lagi aku berharap yang dia tak nak. Pavlova ni sedap sangat sampai aku nak makan sorang-sorang saja, tak nak kongsi. Hahaha…
Joe tersenyum dan geleng. Aku tarik sengih.
Canteek!
Aku apa lagi terus makan sampai licin. Memang sedap giler! Tak sangka yang Joe ni pandai buat benda alah ni. Kalah aku yang perempuan ni.
“Tengok, makan pun comot. Macam budak-budak.” Joe mengesat hujung bibir aku dengan tisu. Aku terus terkelu. Jantung rasa dup dap dup biarpun hanya tisu yang menyentuh hujung bibir aku.
“Panas sangat ke?” Joe tersenyum lebar dan memandang ke arah aircond. Kot-kot aircond dekat kedainya tak berfungsi sampaikan muka Sara berubah merah.
“Hah!... eh tak adalah.” Semput rasanya nak bercakap. Pipi di pegang dan dia menarik nafas dalam-dalam. Debaran di dada cuba di perlahankan rentaknya.
‘Gila, buat malu aku aje’ aku berdeham.
“Jom.” Bila dia tengok semua minuman dan makanan aku sudah habis dia terus bangun dan berdiri di sebelah aku. Aku panggung kepala melihat dia. Kening terangkat tanda bertanya padanya. Joe senyum.
“Kita date tempat lain, tempat ni tak best sebab banyak sangat Joyah kat sini.” Laung Joe sedikit kuat. Matanya sengaja melirik ke arah kaunter. Dia tahu Danny dan beberapa orang pekerjanya sedang memasang telinga walaupun masing-masing buat-buat sibuk.
Cemberut muka Danny and da gang. Citt! Kantoi lah pulak.
“Nak pergi mana?” Soal aku tapi sudah berdiri. Joe senyum dan mengenyitkan matanya padaku.
“Rahsia.” Ujarnya seraya tersenyum lebar.

~TBC~



                               

1 comment:

  1. here new n3... harap maaf kalau buat pembaca tertunggu2 sambungan kisah Sara dan joe ni

    ReplyDelete

Cafe November

BAB 1 H ATI rasa mahu meletup bila dengar pengakuan daripada Hisham. Rasa ringan tangan mahu naik ke mukanya. Tetapi...